وبلاگ تخصصی علوم پزشکی
وبلاگ تخصصی علوم پزشکی
نوشته شده در تاريخ شنبه 21 خرداد 1390برچسب:, توسط عماد |

 

دکتر محمدرضا صفري‌نژاد/استاد بيماري‌هاي کليه و مجاري ادرار، ، رئيس انجمن علمي سلامت خانواده ايران/علت خروج مايع مني همراه با ادرار چيست؟

خروج ترشحي شبيه مايع مني هنگام ادرار، يک مشکل نسبتا رايج است که در بسياري از موارد باعث نگراني فرد مبتلا مي‌شود. عمده مردم به اشتباه به آن خروج اسپرم مي‌گويند اما وجود اسپرم در ادرار را فقط آزمايشگاه مي‌تواند تشخيص دهد. معمولا مردان هر مايعي با رنگ، قوام و غلظت شبيه به مايع مني را، مايع مني تلقي مي‌کنند، در صورتي که بسياري از اين ترشحات، مايع مني نيستند...

علت غليظ بودن مايع مني وجود مقادير زياد قند فروکتوز در آن براي تغذيه اسپرم‌هاست. ترشحات شبيه به مايع مني به سه شکل مي‌توانند در ادرار ظاهر شوند: قبل از خروج ادرار، مخلوط با ادرار و پس از پايان ادرار. اين‌گونه ترشحات در پايان ادرار از مجرا خارج مي‌شوند. ما در اين نوشتار بنا را بر اين مي‌گذاريم که مايع خارج شده از مجرا همراه با ادرار، همان مايع مني باشد. خروج مايع مني با ادرار معمولا ناشي از عارضه?اي است که آن را «التهاب احتقاني پروستات» مي‌نامند.

فرآيند يک رابطه زناشويي با يک چرخه جنسي مشخص مي‌شود که در مردان چهار مرحله دارد؛ اولين مرحله برانگيختگي جنسي است. در اين مرحله، غده پروستات شروع به توليد مايعي مي‌کند که حدود دوسوم حجم مني در مردان را تشکيل مي‌دهد. مردان يک جفت کيسه منوي دارند که در پشت پروستات قرار گرفته و حدود يک‌سوم حجم باقي‌مانده مايع مني را توليد مي‌کند. فقط يك درصد حجم مايع مني را اسپرم يا همان نطفه مردانه تشکيل مي‌دهد.

هنگام انزال، مايع توليد شده در غده پروستات و کيسه‌هاي منوي وارد قسمت خلفي مجراي مرد مي‌شوند و سپس از طريق دو لوله، اسپرم توليد شده در بيضه‌ها نيز به مجراي خلفي مي‌رود و جمعا مايع مني را تشکيل مي‌دهد. اين مايع مني از طريق مجراي ادراري به بيرون دفع مي‌شود. در مرداني که مي‌خواهند ديگر صاحب فرزند نشوند، اين لوله‌ها را با جراحي قطع مي‌کنند. اين‌گونه افراد مايع مني بدون اسپرم خواهند داشت.

حجم مايع مني در مردان معمولا بين 6-2 ميلي‌ليتر متفاوت است و هر قدر تعداد نزديکي‌ها بيشتر باشد، از حجم آن کاسته مي‌شود، چون فرصتي براي توليد آن وجود ندارد. براي کامل شدن فرآيند يک رابطه زناشويي طبيعي، بايد تمامي مراحل چرخه جنسي کامل شوند. اين مراحل به ترتيب عبارتند از: مرحله برانگيختگي، مرحله کفه يا همان تداوم تحريک جنسي، مرحله انزال و بالاخره مرحله فروکش.

چرخه جنسي ناکامل و تحريک پروستات

اگر مردي وارد مرحله برانگيختگي شود، بدون اينکه ساير مراحل رابطه زناشويي را کامل کند، پروستات مايع مني توليد مي‌کند ولي اين مايع خارج نمي‌شود. ممکن است بعدا مقداري از اين مايع، خودبه‌خود يا هنگام ادرار خارج شود. پروستات از نظر آناتومي بر بستر راست روده که مدفوع در آن جمع مي‌شود، قرار دارد. حين اجابت مزاج به آن فشار وارد مي‌شود و باز مقداري مايع مني ممکن است از مجراي ادرار خارج شود.

 افرادي که دچار يبوست شديد هستند، ممکن است حتي بدون برانگيختگي نيز دچار خروج مني از مجراي ادراري حين اجابت مزاج شوند. ما در حال نشسته، در حقيقت روي پروستات خود مي‌نشينيم. نشستن طولاني‌مدت ممکن است باعث خروج مايع مني از مجرا قبل از خروج ادرار شود. پروستات به مثانه بسيار نزديک است و گردن مثانه به پروستات باز مي‌شود. هنگام ادرار مثانه منقبض مي‌شود تا محتويات خود را خالي کند.

وقتي آخرين قطرات ادرار از مثانه خارج مي‌‌شود، در حقيقت پروستات چلانده مي‌شود و اگر به علت التهاب، عفونت يا برانگيختگي جنسي دچار تورم و احتقان شده باشد، چلانده شدن آن ممکن است باعث خروج مقداري مايع مني در انتهاي ادرار شود. اگر علت احتقان پروستات، التهاب يا عفونت پروستات باشد، بيمار ممکن است همراه با خروج مايع مني از مجرا در ناحيه بيضه‌ها، کشاله ران، کمر و مقعد احساس درد كند.

اين علائم گاهي با سوزش و تکرر ادرار نيز همراه هستند ولي گاهي بيماراني که به التهاب يا عفونت پروستات مبتلا شده‌اند، فقط ترشح از مجرا دارند. اين نوع ترشحات معمولا به دنبال انزال يا اجتناب از برانگيختگي بدون رابطه زناشويي قطع مي‌شوند. براي برطرف کردن احتقان پروستات، نشستن در وان گرم به مدت 15-10 دقيقه در روز خيلي موثر است.

التهاب مزمن پروستات

احتقان طولاني‌مدت يا طول‌کشيده پروستات را در اصطلاح «التهاب مزمن پروستات» مي‌گويند. اين التهاب مزمن پروستات ممکن است عفوني يا غيرعفوني باشد و يکي از علائم آن خروج ترشحي شبيه به مايع مني از مجراي ادرار است که با ادرار يا بدون آن اتفاق مي‌افتد. ساير علائمي که ممکن است همراه با التهاب مزمن پروستات ديده شوند، عبارتند از:سوزش و تکرر ادرار، آهسته شدن جريان ادرار به دليل بزرگ شدن و تورم پروستات، احساس سوزش هنگام انزال، احساس سوزش در قسمت انتهايي دستگاه تناسلي حتي در حالت عادي و بدون ادرار کردن، اختلال جنسي مثل اختلال در نعوظ، احساس خارش در ناحيه دستگاه تناسلي، احساس ناراحتي در قسمت تحتاني شکم و درد در ناحيه مياندوراه (ناحيه بين کيسه بيضه و مقعد). گاهي بيماراني که دچار التهاب مزمن پروستات هستند، هنگام شروع ادرار يا خاتمه آن و حتي در مايع مني قطرات خون را نيز مشاهده مي‌کنند.

علل غيرعفوني التهاب پروستات

ساير مواردي که ممکن است سبب احتقان پروستات و خروج مايع مني از مجرا شوند عبارتند از انزال در فواصل طولاني‌مدت مثلا هر ماه يک بار، دوچرخه‌سواري يا اسب‌سواري بيش از حد (سبب فشار آمدن به پروستات و چلانده شدن آن مي‌شود)، مصرف مقادير زياد غذاهاي تند، الکل و کافئين و نشستن طولاني‌مدت به‌خصوص داخل اتومبيل. توصيه مي‌شود مردان بيش از 3-2 ساعت حالت نشسته نداشته باشند و اگر در حالت رانندگي هستند، هر 3-2 ساعت اتومبيل را متوقف كنند، مقداري راه بروند و مثانه خود را خالي كنند. نشستن روي يک بالش نرم به مقدار زيادي از فشار وارده بر پروستات مي‌کاهد. دارودرماني کمک شاياني به درمان التهاب پروستات مي‌كند.

تشخيص و درمان

افرادي که داراي ترشح مجرا با ادرار يا بدون آن هستند، نياز به بررسي دارند. ابتدا بايد با آزمايش مشخص كرد که ماهيت ترشح چيست؟ مني است يا ماهيت ديگري دارد. ممکن است ترشح مجرا در حقيقت چرک و نشان‌دهنده يک بيماري خطرناك مثل بيماري مقاربتي سوزاک باشد که ناديده انگاشتن آن منجر به عواقب وخيم مي‌شود. در مواردي که علت وجود ترشح مجرا عفونت‌هاي مقاربتي است، اگر اين مشكل درمان نشود، علائم معمولا ظرف چند روز يا هفته فروکش مي‌کند و فرد تصور مي‌کند درمان شده، در صورتي که بيماري پنهان باقي ‌مانده و شروع به انتشار به نقاط مختلف كرده است، يعني عفونت و ميکروب در بدن وجود دارد و فقط علائم از بين رفته‌اند.

 گاهي اين ترشحات نه مايع مني هستند و نه چرک ناشي از عفونت. خود مجرا در مردان داراي يک سري غدد است که ترشحات لزجي تراوش مي‌کنند و اگر مقدار آن زياد باشد، با خيس شدن مختصر و لکه‌دار شدن لباس زير خود را نشان مي‌دهد.


 

  گردآوری:گروه تندرستی و زندگی سالم تبیان زنجان

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: